Ilahilas tu lilfirdausi ahla wala aqwa aalannaril jahimi fahabblitau batau waghfir zunubi fainnakaro firul zabri azimi

- Doa taubat -


Do not let anyone take your dreams. Working hard to achieve your dreams.
*winks*
-A.I.A -


♥ Tweet Tweet ♥

Owner's this blog's ! ^^

Owner's this blog's ! ^^
I go by the name Amira Azman. And yes, you may call me Mira (: I'm no longer a secondary student (Y) and will turn a year older every March 30 ♥. Don't ever judge me before know me , Oh and yeah, I'm weird. I know you love me anyways (; May Allah bless us ! Xx ♥

Instagram : AmiraAzmann





I ♥ Moi Followers

"Merry Christmas"

Assalamualaikum W.B.T !!!!!

"Haram bagi Muslims mengucapkan "Merry Christmas" untuk those yang sambut". Many people confused about this including me. No doubt. Since ada yang post cakap tu haram bagai , Aku pun dengan rajin dan semangat yang mebuak buak , Maka aku pun google lah pasal tukan. Aku google punya goole , Sekali betul memang haram. No wonder lah time I was a kid , Bila aku & adek ada nyanyi lagu tu papa aku marah haha. Tapi tulah umur 17 baru dapat tahu benda tu haram. AllahuAkbar , Ampunkan aku ya Allah.


So that , I decided tweet about that and post a picture tapi tetiba ada satu hamba Allah ni cakap "Saya sambut perayaan ni , Awak tak patut cakap macam tu" macam tulah ayat dia selepas aku translate dalam BM ye. So aku mengambil keputusan untuk tidak membalas sebab kat gambar tu aku cakap "Dear Muslims ..." , Aku tak suruh non muslims baca. Ops jahat sangat ke aku cakap macam tu? Tapi ada juga balas cakap tak haram. So I decided tak balas dan biarlah mereka google sendiri or tanya yang lebih pakar hal agama. Dan ada juga yang permikiran agak tak luas cakap "NIKAH KRISMAS?". As you boleh nampak kat dalam gambar ada typo kan? Dan aku ada tweet "MERRY CHRISTMAS" tapi tulah susah aku nak cakap macam mana. Nilah Malaysians kan.

Tapi mesti ada yang tertanya tanya "KALAU FAMILY ADA YANG SAMBUT MACAM MANA??" , Haaa wallahualam. Tapi kalau sebaiknya tak payah lah masuk campur. Berbuat baik perlu tapi jangan sampai kita terjebak atau join perayaan ke party dorang. Kalau boleh elakkan. Aku tak berani nak cakap lebih lebih sebab aku sendiri masih tak banyak ilmu agama untuk berdebat *cewah* hehe


What can I say is "WALLAHUALAM WALLAHUALAM" , Tak berani nak nafikan dan tak berani nak betulkan. Tapi kalau boleh takpayah lah kan cakap "Merry Christmas" tu semua. Maaf kan saya kalau salah. Tapi ada yang cakap kalau wish boleh , Sambut tak boleh. Wallahualam. Nak lebih pasti , Tanya pada yang lebih pakar ye. Dan yeah kalau awak ada pendapat tell me tau ! U'olls boleh komen komen okay ~ haha

"Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, Maka dia termasuk sebahagian dari mereka"

That's all from me. Yang buruk datang dari kita, Yang baik datang dari Allah. Kalau saya salah mohon tegur , Jangan kutuk kutuk atau terus bash. Assalamualaikum. Kalau tak jawab dosa , Kalau jawab anda awesome v(^^)

8 comments:

Unknown said...

perkara ni khilaf... ada juga yang mengharuskan...

-meeSUPERGIRL- said...

bagus jugak tu awk tak balas. takut memanjangkan lagi crita . kita pun baru je umur brp . ilmu tak penuh lg .. mereka pun same lah jugak . kalau nk tahu guna kemudahan googe mcm awk buat tu .. kan . hehe . kalau dah perayaan org non muslim rai neh kita yg muslim buat ap nak rai jugak . tak cukup dgn raya puasa , saya haji, maal hijrah DLL nak pulak celeb hlloween lah xmas lah watdehawau lah macam tuh kan. haha .

Ada terbaca dekat UAI punya status. seorang kristian brtanya kpd rakan muslimnya knp tak wish xmas kpdnya..? rakan islam pun ckp kalau sy ucap xmas dekat awak sama lah dgn sy suruh awak ucap kalimah syahadah . nak ke awak mengucap? si kristian pun mnjwb , TAKNAK. kalau sy ucap, sy akan masuk agama awk. Si islam pun ckp , "begitu juga dgn saya. kafir lah sy kalau sy ucap xmas" ...

Ayue Rejaluddin said...

Assalam... Isu ni dah berleluasa dari tahun lepas lagi....
Tapi fatwa dah menyatakan mengucapkan selamat kepada mereka yang merayakan perayaan ni adalah harus.....
Semalam baru baca pasal ni....
Pendapat AJ pulak, selagi niat kita sekadar untuk mengucapkan selamat je tanpa berniat nak memuji atau mengagungkan tuhan mereka takde masalah....
Katalah seseorang tu convert & family dia masih menyambut perayaan2 mereka....
Takkan dia langsung tak nak wish kat family kan...
Wallahualam..... Pape pun elok rujuk kepada yang lebih arif...
Nanti kalau jumpa balik artikel tu, AJ sharekan link tu kat sini.... =D

Ayue Rejaluddin said...

Ok jumpa pun majlis fatwa punya ni....

http://goo.gl/SOjcL

Semoga memberi manfaat kepada semua.... =D

Aku pengembara said...

Info bermanfaat... suka entry bekaitan agama???

Noerman said...

The best of article.

Icahbanjarmasin said...

Ziarah disini salam ukhuwah,bagus kali articlenya.

Unknown said...

dunno what to say..sebelum nie, mmg selalu jgk ucap utk non-muslim members, mybe lepas nie kena hati2 kot